Niet elk werkconflict is hetzelfde. Gedoe met een collega is vervelend, maar onenigheid met je leidinggevende of werkgever kan nog een stuk ingrijpender en intimiderender zijn. Er is namelijk sprake van een machtsverschil. Hierdoor kan het een enorm stempel op je werkervaring drukken. Genoeg reden om dus snel een oplossing te vinden. Daar zijn verschillende routes voor. Welke je ook kiest, het begint allemaal met een goed gesprek. Wij leggen uit hoe je dat het beste aangaat.
Praat er met anderen over…
Vaak helpt het om over de situatie te praten. Dat kan met je baas, maar je kunt het er ook eerst met anderen over hebben. Vrienden en familie bijvoorbeeld. Ook binnen je organisatie is er misschien iemand beschikbaar, zoals een vertrouwenspersoon: vaak kun je dit terugvinden op het intranet of in een personeelsgids. Bij zo iemand kun je in vertrouwen je verhaal doen en bespreken welke stap je het beste kunt zetten. Moet je bijvoorbeeld rechtstreeks in gesprek met je baas, of kun je beter eerst naar HR of de leidinggevende van je baas?
Daarnaast kun je soms een coach inschakelen om over de kwestie in gesprek te gaan. Bij sommige bedrijven zijn er coaches beschikbaar of is er een budget om er een in te schakelen. Deze kan je helpen om met de situatie om te gaan. Bijvoorbeeld door er anders tegenaan te kijken: misschien zijn er wel kleine dingen die jij kunt doen om de angel uit de situatie te halen of minder met je baas te maken te krijgen.
…maar pas op voor collega’s
Met wie je er beter niet over kunt praten, zijn je collega’s – hoe begrijpelijk het ook is om het er bij de koffieautomaat over te hebben. ‘Gestook’ onder collega’s kan in je nadeel werken. Bovendien kun je collega’s in een lastige positie brengen, waardoor ze in een loyaliteitskwestie belanden. Merk je dat ze tegen hetzelfde aanlopen? Dan kun je wel overwegen om er met hen over te praten.
Bereid het gesprek goed voor
Een gesprek met je baas kan helpen om de situatie op te lossen, maar kan ook best spannend zijn. Bereid dit daarom goed voor. Zet rustig op een rij waar je tegenaan loopt door het gedrag van je baas. Bedenk bovendien wat je wilt bereiken met het gesprek: de relatie verbeteren of een conflict voorkomen? En gaat het om een meningsverschil over een bepaalde werkwijze of iets anders dat met jullie werk te maken heeft? Bereid dan je argumenten voor. Wat maakt jouw benadering of voorstel beter?
Blijf zakelijk
Durf je het gesprek aan met je baas? Vaak is de lucht al geklaard als jullie je standpunten rustig kunnen toelichten. Blijf hierbij wel altijd zakelijk, reageer niet uit emotie en maak geen verwijten: dit kan namelijk een vervelende discussie opleveren en de situatie verergeren, terwijl je juist constructief aan een oplossing wilt bouwen. Zelfs als het eigenlijk een gevoelskwestie is, kun je beter geen aannames doen en je bevindingen zoveel mogelijk onderbouwen met voorbeelden en feiten.
Als het gesprek niet werkt
Kom je er onderling met je baas niet uit? Dan kun je overwegen om HR erbij te betrekken. Zij hebben hier vaak ervaring mee en kunnen bijvoorbeeld een mediation-traject voorstellen. Daarbij bemiddelt een onafhankelijke, externe partij tussen jou en je baas.
Last van spanning?
Als je merkt dat het conflict invloed krijgt op je gezondheid, dan is het verstandig om een gesprek met de bedrijfsarts aan te vragen. Dit kan ook als je niet ziek bent, maar bijvoorbeeld preventief, om uitval wegens ziekte te voorkomen. De bedrijfsarts kan dan bijvoorbeeld ook mediation voorstellen.
Als niets werkt
Helpt het gesprek niet, zelfs niet met de hulp van een coach, HR-collega of mediator? Dan kun je in het uiterste geval natuurlijk je energie focussen op de zoektocht naar een nieuwe baan. Maar pas wel op dat je niet uit emotie je huidige baan opzegt: hierdoor kun je jouw recht op een WW-uitkering verliezen.
Hulp van De Unie
Zijn de gemoederen zo opgelopen dat er een onprettige of onwerkbare situatie ontstaat en steven je af op een arbeidsconflict? Of wil je tips hoe het gesprek aan te gaan? Wij kunnen je hierbij helpen, ook als je niet lid bent. Neem gerust contact met ons op. Ons Service Center is elke werkdag van 8.30 tot 17.00 uur bereikbaar via sc@unie.nl en 0345 851 963.