De Unie, in jouw belang

Jouw cao en branche

Aegon Group en Aegon Asset Management: Wel of niet een cao en meer

12 april 2024

In dit bericht informeren wij je over de cao-onderhandelingen, actuele zaken, het jaarverslag 2023 en tot slot de check of je nog bij Aegon werkt.

Nu 3 maanden gratis Compleet Lidmaatschap!

 

Wel of niet een cao en wanneer dan? 

Aegon heeft de voorkeur om een arbeidsvoorwaarderegeling af te spreken met de medezeggenschap en is daarover in gesprek met ze. Aegon geeft als argument dat vanwege de internationale populatie ze zich afvragen of de Nederlandse vakorganisaties wel representatief (kunnen) zijn? Een ander door HR genoemd argument is dat Aegon graag flexibiliteit wil in de arbeidsvoorwaardenbepaling. Aegon denkt dat ze dit met de medezeggenschap beter kan bereiken dan met de vakorganisaties.

De medezeggenschap heeft aangegeven dat zij meer tijd nodig heeft om te komen tot een antwoord op de vraag van Aegon of zij die rol wil vervullen en ze vraagt zich ook af wat het dan precies inhoudt?

Nu de tijd dringt – de huidige cao loopt op 1 juli 2024 af – heeft Aegon de intentie uitgesproken om met ons in gesprek te gaan om te komen tot een verlenging van de cao met een jaar. Aegon heeft tot de zomer de tijd nodig voor de interne besluitvorming hierover. Daarnaast start er binnenkort een nieuwe HR-medewerker compensation & benefits en stoppen er twee HR-interim medewerkers. Dat maakt dat Aegon qua voorbereiding over de zomer heen gaat en uitkomt op september.

Aegon HR heeft de medewerkers hierover geïnformeerd en organiseert daarnaast op donderdag 18 april een online walk-in sessie om eventuele vragen over het proces met betrekking tot de cao te kunnen beantwoorden en een toelichting te geven op de gesprekken met de medezeggenschap over de afwegingen van Aegon tussen een cao en een arbeidsvoorwaardenregeling. Daarnaast geeft ze kort een update over de voortgang van het nieuwe mobiliteitsbeleid.

Vakorganisaties en HR hebben op maandag 10 juni 2024 een vervolggesprek om kennis te maken met Bas Schoenmakers, de nieuwe HR C&B en de studieafspraken uit de cao. Daarin nemen wij graag het antwoord mee op de vraag wat de leden van het standpunt van Aegon vinden?

Korte updates

  • De verhuizing naar Schiphol per 1 januari 2025 loopt volgens planning. Onlangs zijn 220 medewerkers van Aegon langsgegaan op de nieuwe Schiphollocatie. De belangrijkste vragen waren waar er geparkeerd kan worden en waar het bureau komt te staan?
  • HR is met de medezeggenschap in gesprek over personeelskortingen zoals korting op de autoverzekering, woonverzekering en hypotheekkorting. Deze afspraken lopen nog tot 1 juli 2024 en er moeten hernieuwde afspraken met de OR en a.s.r. over worden gemaakt.
  • De personele transitie naar Bermuda loopt tot 2027. Er zijn twee medewerkers van Aegon uit het V.K. bereid gevonden om de overstap te maken naar de nieuwe locatie.
  • In september vindt de maand van de vakorganisaties plaats. Nadere info hierover volgt nog.

Jaarverslag 2023 en wat brengt 2024?

In het jaarverslag is te lezen dat Aegon al zijn financiële ambities voor 2023 heeft waargemaakt en dat er ook vooruitgang is geboekt met niet-financiële ambities. Verder stelt CEO Lard Friese dat 2023 een belangrijk jaar was waarin Aegon grote stappen voorwaarts heeft gezet en er in 2024 nog meer zullen volgen naarmate de transformatie voortduurt.

Als de verkoop van Aegon Nederland in 2023 een grote stap was, dan zijn wij benieuwd wat er in 2024 nog volgt? Hoe kijken de leden ernaar en wat verwachten zij dat de toekomst zal brengen?

Contact

Zijn er vragen of opmerkingen over dit bericht neem dan contact op met de belangenbehartiger, Emanuel Geurts via emanuel.geurts@unie.nl en/of telefonisch bereiken via 06-52522074. Heb je een andere vraag of behoefte aan persoonlijk advies, neem dan contact op met ons Service Center via sc@unie.nl of telefonisch via 0345-851963.

Gerelateerde berichten

Word gratis lid