De Unie, in jouw belang
0345 851 851
info@unie.nl

Privacy op je werk (3/3) − Social media

Wat mag je baas allemaal over jou weten?

We komen er steeds meer achter hoeveel mensen en organisaties meer over ons weten dan we dachten. Dus beschermen we onze gegevens steeds meer. Omdat privacy ook op de werkvloer een heel belangrijke rol speelt, staat De Unie daar deze week uitgebreid bij stil. Want wat mag je werkgever eigenlijk over jou weten, en waarvan mag jij zeggen: ‘Gaat je niets aan’? Vandaag: privacy en social media.

Social media en werk

Het uitgangspunt is dat social media in eerste instantie privé is. Toch kan social media wel gevolgen hebben voor je arbeidsrelatie en kan je werkgever zien wat jij online post. Recent is nog een medewerker van een universiteit op non-actief gezet na opmerkingen over Thierry Baudet op Facebook.

Niet alleen werknemers zijn actief ook social media, ook veel werkgevers zijn zelf actief op social media. Het bereik van social media kan groot zijn en de gekste filmpjes of tweets kunnen viraal gaan. Zo kan socialmediagebruik door werknemers een werkgever ook naamsbekendheid opleveren of het kan helpen bij het werven van nieuwe werknemers. Maar je kunt niet altijd alles posten op social media. Van een werknemer wordt namelijk verwacht dat hij weet dat social media niet geheel privé is en dat bepaalde uitlatingen de werkgever kunnen schaden. Online uitlatingen kunnen dan ook consequenties hebben voor de arbeidsrelatie.

Controle van social media door werkgever

Net zoals bij andere middelen die een werkgever kan inzetten om werknemers te controleren, geldt ook voor de controle van social media dat dit alleen is toegestaan wanneer werkgever daarvoor een goede reden heeft en er sprake is van noodzaak. Ook hier geldt dat je als werknemer vooraf geïnformeerd moet worden dat de werkgever social media kan bekijken. Een werkgever heeft bijvoorbeeld een gerechtvaardigd belang bij het in de gaten houden wat er allemaal online over zijn organisatie gezegd wordt. Hierbij kan de werkgever stuiten op foto’s, posts of comments van werknemers. De werkgever mag alleen openbare informatie op social media controleren. Een werkgever mag je niet dwingen om ‘vrienden’ te worden op Facebook te worden of om op een andere manier een connectie aan te gaan. Uiteraard mag een werkgever je ook niet dwingen om de inloggegevens van jouw account af te staan.

Gevolgen van socialmediagebruik

Het kan natuurlijk ontzettend leuk zijn om te posten welke gave avonturen je hebt beleefd of om te zeggen wat je ergens van vindt. Een nadeel van social media kan zijn dat ook je werkgever misschien meeleest. In de rechtspraak zijn meerdere zaken bekend waarin iemand is ontslagen door uitlatingen op social media. Denk aan een meisje dat zich ziekgemeld had bij de Albert Heijn om een dagje in Amsterdam te kunnen gaan shoppen. Of de hardloper die door pijnklachten (o.a. nek, schouder, knie) ziek was, maar wel een foto postte waarop te zien was dat hij de marathon gelopen had. Hij werd in eerste instantie op staande voet ontslagen, maar uiteindelijk heeft de rechter geoordeeld dat het niet aan de werkgever is om te bepalen of de hardloper zijn re-integratie tegenwerkte, maar dat dit aan de bedrijfsarts is. Ook is er een zaak over een docent die werd ontslagen omdat hij intensief contact had met leerlingen via social media, een collega “een irritante ouwe tang en een pokkewijf” noemde en antwoorden van een toets verstrekte via social media.

Uitingen op social media kunnen ook gebruikt worden als bewijs. Een heftruckchauffeur had op YouTube filmpjes gepost waarop te zien was dat zijn rijgedrag in strijd met de veiligheidsvoorschriften was. De rechter heeft daarop besloten om de arbeidsovereenkomst te ontbinden. De lijn in de rechtspraak is dat wat je op social media post in beginsel onder je vrijheid van meningsuiting valt. Deze vrijheid wordt begrensd door goed werknemerschap. Dat wil zeggen dat je als werknemer een bepaalde zorgvuldigheid in acht moet nemen ten opzichte van je werkgever.

Check of er een gedragscode of socialmediaprotocol is

Is er bij jouw werkgever een gedragscode of andere vorm van beleid over het gebruik van social media? Lees deze door zodat je weet wat er van je verwacht wordt. Een onderdeel van een dergelijke gedragscode is vaak hoe je om dient te gaan met social media tijdens het werk maar bijvoorbeeld ook dat je geen negatieve uitlatingen mag doen over je werkgever.

Je werkgever mag bepaalde websites, zoals facebook blokkeren. Toch mag je werkgever je niet ieder gebruik van social media op de werkvloer verbieden. Een werknemer heeft ook op zijn werk enige mate van vrijheid om met anderen te communiceren tijdens werk. Dit kan onder andere via social media zijn.

Concurrentie- en relatiebeding en social media

Online vrienden worden of connecties maken is voor sommigen aan de orde van de dag. Net als je netwerk up-to-date houden over je laatste carrièremove. Maar wat als je met je vorige werkgever een concurrentie- en/of relatiebeding bent aangegaan? Een LinkedIn-update kan een aanwijzing zijn voor je vorige werkgever om te onderzoeken of je het concurrentiebeding niet schendt.

Daarnaast kunnen relaties van je (vorige) werkgever een deel zijn van jouw online netwerk. Overtreed je het relatiebeding als je via LinkedIn een connectie aangaat met een relatie van je vorige werkgever? De omschrijving van je relatiebeding is daarbij belangrijk. Daarnaast kan van belang zijn of de connectie al bestond toen je nog in dienst was bij de werkgever en wie het initiatief heeft genomen om de connectie te maken. Het kan daarbij verschil maken om welk medium het gaat en hoe daarvan gebruik wordt gemaakt. Een recruiter die twitterde op zoek te zijn naar mensen en opdrachten in hetzelfde vakgebied als haar voormalige werkgever, had in haar arbeidsovereenkomst met de oude werkgever een relatiebeding afgesproken. De werkgever zag dit als overtreding van het relatiebeding. Door de rechter werd dit niet als overtreding gezien omdat het volgen op Twitter een eenzijdige handeling is vanuit de volger en het meer gezien kan worden als een moderne vorm van adverteren en niet als het onderhouden van zakelijk contact.

Vragen?

Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen je hierbij helpen. Wij zijn telefonisch bereikbaar via 0345 – 851 963 en je kunt ons ook mailen via sc@unie.nl.

Dit artikel maakt deel uit van onze privacyreeks. Vorige week plaatsten we al blogs over privacy en ziekte en privacy en camerabeelden. Dus meer weten over privacy, je werkgever en de info die je lekker voor jezelf mag houden? Volg De Unie op social media!