De Unie, in jouw belang
info@unie.nl

Vakbonden: Geen KLM-werk naar het buitenland

Morgen, dinsdagmiddag 25 april, voeren tientallen medewerkers van KLM Finance and Control actie tegen de plannen van KLM om hun werk uit te besteden naar Hongarije en India. Samen met vakbonden De Unie, FNV Luchtvaart, CNV Vakmensen en VHKP bieden zij financieel directeur Swelheim een petitie aan tegen deze plannen. De medewerkers vragen de offshoring in te trekken en socialere oplossingen te zoeken voor de toekomst van de afdelingen.

Datum: dinsdag 25 april
Tijdstip:
15.30 uur
Locatie:
Hoofdkantoor KLM, Amsterdamseweg 55, Amstelveen

Uitnodiging

De media wordt uitgenodigd om na het aanbieden aanwezig te zijn bij de ingang van het KLM terrein aan de Amsterdamseweg 55 te Amstelveen. Er zal gelegenheid zijn om te spreken met betrokken medewerkers en bestuurders van de vakbonden.
Jan van den Brink, bestuurder FNV Luchtvaart : ‘KLM hoort ons aan, maar het is eenrichtingsverkeer, ze houden star vast aan de plannen. Wanneer de directie van de KLM niet ingaat op de eisen van de actievoerende medewerkers, gaan we verdere acties bespreken met onze leden. Dat kan in alle mogelijke vormen zijn, we sluiten niets uit.’

Eensgezind verzet

Joop Hofland, belangenbehartiger De Unie: ‘Zelden is er een zo eensgezind verzet geweest tegen een voorstel van KLM om werk uit te besteden naar het buitenland. Omdat KLM tegen alle weerstand van de medewerkers, de vakbonden en het negatieve advies van de Ondernemingsraad in toch de plannen wil doorzetten, hebben de vakbonden twee weken geleden al het overleg met KLM opgeschort.’

Michiel Wallaard, bestuurder CNV Vakmensen: “In de cao van KLM staat niet voor niks dat het personeelsbeleid gericht is op “het zo veel mogelijk door eigen werknemers uitvoeren van de werkzaamheden”. Dit plan van KLM staat daar haaks op.”

Begin van meer?

Door de offshoring plannen van de KLM directie verliezen ongeveer 250 medewerkers hun baan. Het betreft medewerkers van de afdeling sales and revenue accounting cargo en de afdeling general accounting.
‘Los van het feit dat hierdoor 250 werknemers hun werk kwijtraken, vinden de vakbonden dat uitbesteding naar het buitenland niet moet gebeuren,’ aldus Van den Brink: ‘we vrezen dat deze overheveling van werkzaamheden de eerste zal zijn in een reeks van arbeidsmigratie naar lage lonen landen in de EU en daarbuiten. Dit is de eer van onze Koninklijke luchtvaartmaatschappij te na!’

Meer informatie:

Jan van den Brink (FNV Luchtvaart) +31 651257880