De Unie, in jouw belang
0345 851 851
info@unie.nl

Overweeg jij ook om thuis te werken?

Je hoort het de laatste tijd vaker: collega’s die thuiswerken. Dat kan een dagje zijn, maar ook meerdere dagen in de week. Kan/mag dat zomaar? Zijn daar voor- of nadelen aan verbonden? In deze blog worden de voor- en nadelen uiteengezet.

Wat is er wettelijk geregeld?

In de Wet flexibel werken is de mogelijkheid opgenomen om thuis te werken.  Thuiswerken is géén recht van de werknemer, maar een mogelijkheid.

Om thuis te kunnen werken moet je volgens de Wet flexibel werken ten minste 26 weken werken bij je werkgever. Indien je wenst thuis te werken, moet je twee maanden voor de beoogde ingangsdatum een verzoek indienen bij je werkgever. Je werkgever is verplicht om in overleg te treden met jou en al dan niet zijn toestemming te verlenen. Bovendien moet je werkgever schriftelijk op je verzoek reageren. Indien hij je verzoek afwijst, zal hij dit moeten motiveren.

Verder is je werkgever verplicht om na te gaan of je thuiswerkplek aan de regels van de Arbowetging voldoet. Net zoals hoe hij verantwoordelijk is voor je werkplek op kantoor, is hij ook verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkplek thuis.

Wat zijn de voordelen van thuiswerken?

Een voordeel van thuiswerken is dat je beter kunt balanceren tussen je privé- en werkleven. Een afspraak inplannen met de tandarts hoeft dan geen probleem meer te zijn. Het bespaart bovendien veel tijd en kosten. Je staat immers niet meer in de file en hebt ook geen vertragingen meer.  Bovendien kun je je thuis beter concentreren omdat de werkplek rustiger is dan op bijvoorbeeld een kantoortuin.

Werkgevers ondervinden ook voordelen. Vaak ben je productiever, omdat je juist een balans hebt tussen je privé- en werkleven. Een ander voordeel voor de werkgever is dat het ziekteverzuim vermindert. Thuis werk je, ondanks een verkoudheid, vaker door. Je steekt je collega’s bovendien niet aan. En niet te vergeten, het scheelt een werkgever ook een hoop tijd en kosten.

Wat zijn de nadelen van thuiswerken?

De balans tussen privé- en werkleven kan door thuiswerken ook uit de hand lopen. Een ziek kind of je rol als mantelzorger kan de balans verstoren. Je hebt minder contact met collega’s en dat kan nadelig zijn voor de teambuilding. De werkgever heeft minder toezicht en ziet niet wat voor werk je hebt verricht. Dat kan ervoor zorgen dat de werkgever je strenger beoordeeld. Ook kan een werkgever minder goed overzien of de werklast te hoog wordt.

Werkgevers hebben thuis ook geen of minder controle/toezicht op jou.  Een ander nadeel kan zijn dat je als thuiswerker je minder betrokken voelt bij het bedrijf of met collega’s. Dat kan nadelig zijn voor de sfeer op de werkvloer. Daarnaast is het voor een werkgever moeilijker om te zorgen voor een goede en veilige (thuis-)werkplek.

Natuurlijk zijn er meer voor- en nadelen te noemen. Hieronder een schematische weergave van voor- en nadelen van thuiswerken.

Voordelen voor werknemers Voordelen voor werkgevers
  • Betere balans tussen privé- en werkleven
  • Minder of geen reistijd en -kosten
  • Minder snel ziek melden
  • Meer productiviteit
  • Betere concentratie
  • Tijdbesparing
  • Efficiënte inzet van werknemers
  • Hogere productiviteit
  • Minder kosten (energie-/reiskosten)
  • Lagere ziekteverzuim
  • Minder tijdsverlies door reisproblemen

 

Nadelen voor werknemers Nadelen voor werkgevers
  • Minder contact met collega’s
  • Werkresultaten zijn minder zichtbaar
  • Balans tussen privé en werk moeilijker scheiden
  • Strengere beoordeling door werkgever
  • Hogere energiekosten door vaker thuis aanwezig te zijn

 

  • Minder toezicht
  • Minder controle
  • Moeilijker om een veilige en gezonde werkplek aan te bieden
  • Minder betrokkenheid

 

 

Vragen?

Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen je hierbij helpen. Wij zijn telefonisch bereikbaar via 0345 – 851 963 en je kunt ons ook mailen via sc@unie.nl.