fbpx
De Unie, in jouw belang
0345 851 851
info@unie.nl

Leren omgaan met een nieuwe werkelijkheid vol stress

Omgaan met coronastress door thuiswerken, kinderen en verminderde sociale contacten.

Onze wereld staat volledig op z’n kop. Veel van ons hebben de afgelopen weken abrupt moeten wennen aan een nieuwe thuissituatie, andere werkomstandigheden en een (deels) weggevallen sociaal leven. Terwijl we ons ook nog allemaal meer zorgen maken om de gezondheid van onszelf en onze naasten. Niet gek dus, dat veel mensen stress ervaren tijdens deze coronacrisis. Maar hoe kun je daar nou mee omgaan?

Wat is stress eigenlijk?

Er zijn verschillende definities van stress. Een veelgebruikte is die van arts Hans Selye: ‘stress is de reactie van het lichaam op een (externe) eis’. Zo’n eis is dus de veroorzaker van stress, en wordt daarom ook wel de ‘stressor’ genoemd. Werkdruk kan een stressor zijn, net als sterke emoties als angst, verdriet of woede. Hetzelfde geldt voor dingen die onze cognitieve prestaties negatief beïnvloeden – en waar we geen controle over hebben – zoals lawaai, slaapgebrek en alcohol.

Corona, voedingsbodem voor stress

Aan stressoren geen gebrek nu. Onze comfortabele werkpatronen zijn weggevallen, wat werkdruk veroorzaakt. We zijn de hele dag thuis met partner, kinderen en huisdieren, terwijl onze leefstructuur vervaagt. We zijn bang: dat ons en onze geliefden iets overkomt. Bang om naar buiten te gaan en boodschappen te doen. En we hebben verdriet om mensen dicht bij ons die ziek of overleden zijn. Normaal gesproken zouden we anderen opzoeken in tijden van stress. Maar elkaar steunen is moeilijk op (anderhalve meter) afstand.

Zoek contact

Toch raden we aan om actief contact te zoeken met vrienden, familie, buren of collega’s. Sociale steun is namelijk een veelgebruikte en effectieve copingstrategie, een manier om met stress om te gaan. Pak wat vaker de telefoon op dan normaal. Stuur meer berichten, of videobel met elkaar. Ook als je eigenlijk helemaal niets te vertellen hebt. Sociaal contact helpt ons relativeren en luchten. Het motto van de overheid in de strijd tegen corona is: ‘Alleen samen krijgen we corona onder controle’. Hetzelfde geldt voor stress.

Krijg controle

Een andere effectieve copingstrategie is ‘actief aanpakken’. In deze situatie kan dat door (het gevoel van) controle te krijgen over de situatie, al zit dat maar in kleine dingen. Per stressor kun je bijvoorbeeld het volgende doen:

Grip op werk en thuis

  • Stel duidelijke, haalbare doelen
    Zowel in het huishouden als in je werk – eventueel in overleg met je leidinggevende en collega’s. Als jij thuiswerkt en je kinderen ook les moet geven, is het misschien niet haalbaar om net zo effectief te zijn als voor de coronacrisis, toen je in alle rust op kantoor kon werken. Leg de lat dan ook wat lager.
  • Breng structuur aan
    Bepaal welke delen van de dag je werkt, wanneer je huishoudelijke taken uitvoert en wanneer je iets doet met je kinderen. En houd je aan deze planning. Zorg er daarnaast voor dat je ongeveer dezelfde structuur aanhoudt als voor de crisis. Nu we allemaal thuiswerken, is het makkelijk om ’s avonds of in het weekend ook nog een mailtje te sturen. Ons advies: doe dat niet.
  • Slaap regelmatig, eet gezond en blijf in (mentale) beweging
    Dit zorgt ervoor dat je je gezonder voelt. Bovendien blijf je zo helder, waardoor je redelijk, rustig en objectief kunt blijven denken, en je je beter kunt wapenen tegen zorgen. Probeer ook mentaal actief te blijven: schrijf, lees, doe (denk)spelletjes of (kruiswoord)puzzels.
  • Pas op met verdovende middelen
    Alcohol en drugs zorgen ervoor dat je minder helder nadenkt, waardoor je jouw zorgen minder redelijk en objectief kunt overdenken.

Angst

  • Volg het nieuws niet de hele dag
    We worden bedolven onder coronanieuws, elk uur zijn er wel weer ontwikkelingen. Probeer het nieuws niet op de voet te volgen. Vooral niet vlak voordat je naar bed gaat: zorgwekkend nieuws voor het slapen kan leiden tot piekeren en slapeloosheid.
  • Volg de richtlijnen van het RIVM op
    Het klinkt logisch, maar is enorm belangrijk voor jouw gevoel van veiligheid.
  • Sta stil bij je emoties
    Ben je bang? Evalueer dan rustig en objectief waarvoor je bang bent. Gaat het over je eigen gezondheid, ga dan kalm na hoe je je eigenlijk voelt, ook ten opzichte van gisteren en de dag ervoor. Accepteer ook dat je voelt wat je voelt, ga je emoties niet tegen. Gun jezelf de tijd om ze te begrijpen, en bespreek ze met anderen.

Meer weten

Heb je vragen over dit artikel? Of heb je behoefte aan een luisterend oor? De Unie is er voor je. We zijn elke werkdag bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur. Neem gerust contact met ons op: sc@unie.nl of 0345 851 963.

Heb je vragen over corona en jouw werk? We verzamelen alle corona-informatie op één centraal punt op de website.