fbpx
De Unie, in jouw belang
0345 851 851
info@unie.nl

Coronacriminaliteit: hoe ga je om met crisisdieven?

De coronacrisis brengt bij veel mensen goede eigenschappen naar boven. Gelukkig maar, want in tijden van crisis moeten we er zijn voor elkaar. Helaas zijn er ook mensen die misbruik maken van ons vertrouwen in anderen: die grijpen hun kans om mensen om de tuin te leiden. Het kan iedereen overkomen. Maar door goed op te letten, verklein je de kans dat het jou overkomt. Hieronder bespreken we een paar vormen van coronacriminaliteit.

Twijfel? Vertrouw ’t niet!

Twijfel is vaak een goede voorbode. Maar wees dan alert en laat je nooit onder tijdsdruk of mooie woorden verleiden tot een aanbod. Je intuïtie hoeft niet juist te zijn, maar is vaak een uitstekende radar. Criminelen weten dit en daarom maken ze misbruik van tijdsdruk. Het aanbod moet nu, daarna kan het niet meer. Iemand met de beste intenties zet jou nooit onder tijdsdruk.

Kwaadwillende hulp

In deze tijd zijn er veel onbekenden die voor je klaarstaan en hun hulp aanbieden. Dat voelt goed en als dat met de juiste bedoelingen gemeend gebeurt, dan is dat alleen maar te waarderen. Moet je een hulpaanbod dan wantrouwen? Nee, maar wees ook weer niet naïef. Iemand met goede bedoelingen is nooit uit op je pinpas, vooraf worden betaald of direct een kijkje in uw huis. Dus stelt iemand dat wel voor? Vertrouw het voor de zekerheid niet. Zo zijn er nu criminelen die zich voordoen als medewerker van je bank. Ze vragen telefonisch: ‘Stuur even je bankpas op, dan krijg je een virusbestendige pas van ons.’ Dat zou een bankmedewerker nooit vragen.

Collectes en enquêtes

Ook komen er criminelen langs de deur die zich voordoen als collectant voor een ‘goed coronadoel’. Of ze bellen aan, zeggen dat ze van een gezondheidsorganisatie zijn en vertellen een verhaal over coronatests of -enquêtes. Of ze even binnen mogen komen. Ons advies: doe maar niet, trap er niet in. Er zijn geen collectes en ook geen onderzoeken aan huis. Waarschuw de politie en de gezondheidsorganisatie die de oplichter zegt te vertegenwoordigen, zodat hij niemand anders kan bestelen.

Digitaal

We hebben van jongs af aan geleerd om alert te zijn in onbetrouwbare situaties op straat. Criminaliteit in online omgevingen is relatief nieuw, dus daar zijn we vaak nog niet alert genoeg. Terwijl daar júíst veel oplichters, fraudeurs en criminelen actief zijn. Wees daarom extra alert. Een belangrijke vuistregel:
Twijfel je? Vertrouw het niet. Liever té voorzichtig, dan niet voorzichtig genoeg.
Vertrouw je een situatie aan de telefoon of op straat niet, dan kun je doorvragen. Wie is deze persoon? Klopt het verhaal? En als je er niet uitkomt, kun je altijd zelf contact opnemen met de instanties. Bevestigt de officiële instantie het verhaal? Voor online situaties geldt ongeveer hetzelfde principe. Als je bijvoorbeeld een bericht krijgt dat van je bank lijkt te komen, dan kun je een paar dingen doen om te checken of die betrouwbaar is:

  1. Als je een e-mail krijgt, check dan niet alleen de naam van de afzender, maar ook het e-mailadres. Inclusief de domeinnaam, het stukje achter het @-teken. Vergelijk die met andere mails die je van je bank hebt gekregen, waarvan je zeker weet dat ze betrouwbaar waren.
  2. Is de e-mailtekst goed geschreven? Soms staan kwaadaardige mails vol fouten. Maar let op: de teksten worden steeds beter. Houd daar rekening mee.
  3. Neem contact op met je bank via de website of de officiële contactgegevens die op hun website staan, en vraag hen of de mail betrouwbaar is.
  4. Een sms met het verzoek om op een link te klikken voor een nieuwe bankpas of iets dergelijks, zijn overigens altijd vals en gevaarlijk.

Nooit doen

Ondanks bovenstaande checks kun je nog steeds twijfelen over de betrouwbaarheid van een bericht op internet. In dat geval kun je even iemand laten meekijken, zoals je (klein)kind, partner, vriend of collega. Zorg er daarnaast altijd voor dat je nooit:

  • op (hyper)links klikt waar je ook maar een beetje bij twijfelt. Ga dan zelf naar de website waarvan je zeker weet dat die betrouwbaar is;
  • persoonlijke en/of waardevolle informatie geeft, zoals je pincode of wachtwoorden (zelfs je bank of de politie zou hier nooit om vragen).

En denk je nu: ik ben best in staat om mezelf (online) veilig te houden, ook vóórdat ik dit artikel las? Deel ’t dan met mensen die misschien wél iets hebben aan de tips en adviezen. Ieder slachtoffer van oplichterij en fraude is er één te veel.

Meer weten

Heb je vragen over dit artikel? Neem gerust contact op met ons Service Center. We zijn elke werkdag bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur, via 0345 851 963 en sc@unie.nl. Meer informatie over corona en je werk vind je hier.