De Unie, in jouw belang

Jouw cao en branche

Beroepsgoederenvervoer: Tijdig afsluiten cao en looptijd

30 augustus 2022

Het is volop zomertijd. Dit is dé tijd dat we vooruitkijken naar de komende cao-onderhandelingen voor het beroepsgoederenvervoer. In een reeks kleine artikelen polsen wij je mening over bepaalde onderwerpen. Heb je de vorige onderwerpen gemist of wil je ze nog eens nalezen? Klik hier!

Ontvang de laatste cao updates in jouw mailbox! Schrijf je gratis in!

Waarom is de cao niet op tijd klaar?

In de ruim 13 jaar dat ik nu cao-onderhandelaar ben, hoor ik vaak de klacht dat de cao niet tijdig wordt afgesloten. Mensen willen graag weten waar ze aan toe zijn en vinden het prettig als de nieuwe cao er is voordat de oude afloopt. Maar wat als de nieuwe cao er nog niet is? Dan is er sprake van nawerking van de oude cao (Ik heb geen cao (meer) Wat nu?)

In de praktijk blijkt dat de meeste cao’s niet tijdig worden afgesloten. De cao-beroepsgoederenverkeer en verticaal transport is al 12 jaar lang niet tijdig afgesloten. (Een tijdige verlenging tel ik dan niet mee). Dit is vervelend voor alle partijen en zeker lastig bij het onderwerp loon. Immers jij wilt graag per 1 januari aanstaande je loonsverhoging ontvangen. Als de cao niet tijdig wordt afgesloten, zou dit dan met terugwerkende kracht moeten worden toegekend of de cao-verhoging gaat op een later moment in. Voor de planning van werkgevers is het ook onhandig, want welke loonkosten kan je dan de klant doorberekenen? Kortom iedereen wil eigenlijk tijdig de nieuwe cao afsluiten en bij elke onderhandeling wordt de wens uitgesproken dat partijen er naar streven de volgende keer wel tijdig het werk te hebben afgerond.

Waarom lukt het dan niet? Welnu bij onderhandelingen kun je in situaties terechtkomen waarbij je terug moet naar (een gedeelte) van je achterban. Bij twijfel zal je de achterban moeten raadplegen of je nog wel onderhandelt binnen het mandaat dat je gekregen hebt. Hier heeft werkgeverszijde mee te maken, maar ook De Unie en de andere vakbonden. Dit kost tijd en elke situatie is weer anders waardoor het inschatten hoeveel tijd het kost eigenlijk onmogelijk wordt.

De eerste onderhandeling voor jouw cao zal 9 september plaatsvinden. Dan worden de voorstellenbrieven van alle partijen toegelicht en kunnen partijen elkaar bevragen over de voorstellen. Ook worden de nieuw onderhandelingsdata vastgesteld. Dat wordt een moeilijke klus omdat alle onderhandelaren een drukke agenda hebben, het vinden van een vervolgdatum waarop iedereen kan is moeilijk. Dit is niet bevorderlijk voor het proces.

De Unie wil daarom voor de komende onderhandeling al concrete onderhandelingsdata voorstellen voor 2023 en deze data vaststellen zodat het proces hierdoor geen onnodige vertraging oploopt. Wij denken hierbij aan het vastleggen van 5 datums zodat iedereen deze al een jaar van tevoren kan vastleggen.

Looptijd 1 jaar

De Unie wil een éénjarige cao-voorstellen. Op dit moment zijn er zoveel onzekerheden over hoe de economie zich zal gaan ontwikkelen en welke invloed dat op jou zal gaan hebben, dat we het verstandig vinden om slechts voor het komende jaar ons te binden.

Ook nu hoor ik graag wat jij vindt.

Contact

Edith Werger, cao-onderhandelaar van De Unie neemt je je stap voor stap mee door het proces rondom de cao-onderhandelingen. De komende weken worden alle voorstellen besproken. Wil je reagerenKlik hier om je reactie te geven. Begin september wordt er op de binnengekomen reacties gereageerd.

 

[print_link]

Gerelateerde berichten

Beroepsgoederenvervoer: Eindbod

Afgelopen vrijdag (8 december 2023) hebben TLN/VVT, De Unie en de andere vakbonden voor de vierde keer onderhandeld om tot…

Beroepsgoederenvervoer: Tweede ronde 3%

Afgelopen vrijdag heeft de tweede cao-onderhandelingsronde van de Beroepsgoederenvervoer plaatsgevonden. De Unie heeft haar voorstellenbrief ingediend en toegelicht. Onze voorstellenbrief vind…

Word gratis lid