De Unie, in jouw belang

Jouw cao en branche

Beroepsgoederenvervoer: Staffelpauze?

12 augustus 2022

Het is volop zomertijd. Dit is dé tijd dat we vooruitkijken naar de komende cao-onderhandelingen voor het beroepsgoederenvervoer. In een reeks kleine artikelen polsen wij je mening over bepaalde onderwerpen. Heb je de vorige onderwerpen gemist of wil je ze nog eens nalezen? Klik hier!

Ontvang de laatste cao updates in jouw mailbox! Schrijf je gratis in!

Staffelpauze?

Pauzes moeten echte pauzes zijn waarin de werknemer/chauffeur tot rust kan komen. Nooit en te nimmer mogen fictieve pauzes hiervoor in de plaats komen. En als we met zijn allen afspraken maken in de cao en deze blijken in de praktijk niet te werken, dan moet dat bespreekbaar zijn. Het gaat hier immers wel om veiligheid.

Staffelpauzes werken niet in praktijksituaties. Laad- en loslocaties zijn tijdgebonden. Een chauffeur kan hierdoor vaak zijn wagen niet 2 uur aan de kant zetten. Een dag heeft 24 uur en je bent verplicht om minimaal 9 uur aaneengesloten rust te hebben genoten. Maximaal zou je dus 15 uur werktijd hebben. Maar hiervan wordt jou 2 uur niet uitbetaald omdat je geacht wordt staffelpauzes te hebben genoten (zoals in bijlage III van de cao staat vermeld).

De Unie heeft er erg veel moeite mee deze 2 uur als “pauze” te kunnen zien. Zijn deze 2 uur eigenlijk niet gewoon werktijd?! Volgens Van Dale (het Nederlands Woordenboek) is pauze een rustpoos tijdens een bezigheid. Je moet de boel dan even de boel kunnen laten en een poos rust kunnen nemen of iets anders kunnen doen, bijvoorbeeld in je pauze even ergens boodschappen kunnen doen. Als dat niet kan, omdat je continu stand-by moet zijn, dan is er geen sprake van een pauze. Volgens De Unie moeten deze uren daarom als diensttijd gezien worden en dus ook worden uitbetaald.

Staffelpauze moet gemaakt worden tussen aanvang werk en einde werk. De door bedrijven gehanteerde laad- en lostijden zullen gerespecteerd moeten worden. Wanneer een chauffeur niet in de gelegenheid is om staffelpauze te maken, dan zien wij in de praktijk dat een werkgever toch deze tijd toch als pauze ziet en aftrekt van de gewerkte uren en ze dus niet uitbetaalt. De Unie wil dat artikel 26a lid 2.a. aangepast wordt en de woorden “onder aftrek van de pauzetijden conform de staffel welke is opgenomen in bijlage III” vervalt.

Contact

Edith Werger, cao-onderhandelaar van De Unie neemt je je stap voor stap mee door het proces rondom de cao-onderhandelingen. De komende weken worden alle voorstellen besproken. Wil je reagerenKlik hier om je reactie te geven. Begin september wordt er op de binnengekomen reacties gereageerd.

Afdrukken

Gerelateerde berichten

Beroepsgoederenvervoer: Eindbod

Afgelopen vrijdag (8 december 2023) hebben TLN/VVT, De Unie en de andere vakbonden voor de vierde keer onderhandeld om tot…

Beroepsgoederenvervoer: Tweede ronde 3%

Afgelopen vrijdag heeft de tweede cao-onderhandelingsronde van de Beroepsgoederenvervoer plaatsgevonden. De Unie heeft haar voorstellenbrief ingediend en toegelicht. Onze voorstellenbrief vind…

Word gratis lid