De Unie, in jouw belang

Jouw cao en branche

Beroepsgoederenvervoer: loonvraag

02 september 2022

Het is volop zomertijd. Dit is dé tijd dat we vooruitkijken naar de komende cao-onderhandelingen voor het beroepsgoederenvervoer. In een reeks kleine artikelen polsen wij je mening over bepaalde onderwerpen. Heb je de vorige onderwerpen gemist of wil je ze nog eens nalezen? Klik hier!

Ontvang de laatste cao updates in jouw mailbox! Schrijf je gratis in!

Welke loonvraag vind jij moet De Unie gaan voorleggen?

Bedenk daarbij wel dat de vraag ook reëel moet zijn. Eigenlijk wil dat niet meer zeggen dan dat je een goede reden/argumentatie moet hebben. Ik ben dus benieuwd welke argumenten jij aan wilt brengen om jouw loonvraag te rechtvaardigen.

Elk goed argument is een bouwsteen voor de loonvraag en hoe meer goede argumenten we hebben des te hoger kan de loonvraag worden. Ongetwijfeld zal van werkgeverszijde argumenten worden neergelegd waarom juist niet zo’n hoge loonvraag haalbaar is. Partijen zullen proberen elkaars argumenten te weerleggen en de andere partij proberen te overtuigen met hun argument.

Probeer in jouw reactie aan mij niet alleen aan te geven hoeveel procent we zouden moeten vragen, maar ook waarom je dat vindt. Leuk zou zijn als je daarbij ook bedenkt welk argument werkgevers hiertegen in zouden kunnen/willen brengen.

Welke bouwstenen hebben we?

  • We willen (op zijn minst) koopkrachtbehoud.
    Elke cao waarin geen loonsverbetering wordt afgesproken is feitelijk een stilstand in groei en daarom een achteruitgang. Koopkrachtbehoud is toch echt het minimale wat je vragen moet om niet achteruit te gaan, zodat je op zijn minst met het inkomen wat je nu gaat verdienen hetzelfde kunt doen als een jaar geleden. Want als jouw salaris gelijk blijft en de prijzen stijgen dan heb je steeds minder te besteden. Het CBS drukt koopkrachtbehoud uit in een inflatiecijfer, CPI (consumentenprijs index) noemen ze dat. (Veel mensen denken dat je daar recht op het, dat het wettelijk zo geregeld zou zijn. Dat is dus niet het geval.) Op dit moment kent Nederland de hoogste inflatie ooit!
  • Eigenlijk willen we koopkrachtverbetering.
    Zoals al gezegd je wilt er niet op achteruitgaan, je wilt groeien. Iedereen wil zichzelf kunnen bedruipen en zijn basisbehoeften kunnen betalen, maar je wilt ook iets kunnen opbouwen. Bijvoorbeeld gezinsuitbreiding, een hobby, ergens voor kunnen sparen et cetera.
  • De sector maakt enorme winsten, het is fair als de medewerkers daarin meeprofiteren.
    Als het financieel slecht gaat met jouw werkgever heeft het niet veel zin om hoge loonvragen neer te leggen. Integendeel matiging opdat werkgever niet failliet gaat en jij jouw baan niet wilt verliezen is dan op zijn plaats. Werkgevers gaan ervan uit dat jij dat wel begrijpt. Mag jij er dan vanuit gaan, dat als de sector enorme winsten maakt (juist in de tijd dat jij onder bizarre omstandigheden moest werken) dat ze jou hierin mee laten delen? De omzet is in het eerste kwartaal van 2022 met ruim een kwart gestegen ten opzichte van vorig jaar en is daarmee veel hoger dan aan het begin van het corona tijdperk. Hoe hoog de winst hierdoor is geworden, is mij niet bekend, maar duidelijk is dat het de werkgever geen windeieren heeft gelegd. Zonder de inzet van de medewerkers (in deze moeilijke tijd) was dit nooit gelukt.
  • In de Transportsector worden de medewerkers als jarenlang zeer matig betaald.
    Cao-partijen hebben in 2020 een benchmark (vergelijkend onderzoek) laten verrichten naar andere cao’s waaronder mensen werkzaam zijn die ook in het beroepsgoederenverkeer werkzaam zouden kunnen zijn. Hieruit is gebleken dat het grote negatieve verschil in beloning weliswaar in de loop der jaren iets verkleind is, maar nog steeds bijzonder groot. Het verschil in de beloningen aan de onderkant van de schaal is nog steeds om de nabij 9 tot 13% (mede afhankelijk van welke functie je bekijkt). Wanneer wordt hier eens een goede inhaalslag gemaakt?
  • Er is een groot tekort aan personeel.
    De werkdruk in de sector is hoog en het is moeilijk om aan personeel te komen. De concurrentie op de arbeidsmarkt is groot. Deze eeuw hebben we nog nooit eerder zo hoog vacatureaanbod gezien in de sector. Begin dit jaar stonden ruim 19.000 vacatures open. Reden genoeg lijkt mij om het personeel dat je hebt, te koesteren. Een betere beloning is dan wellicht nog helemaal niet zo’n slecht idee.
  • De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn maar matig.
    De pensioenvoorziening is wel goed maar voor de rest zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden, als ze als aanwezig zijn, matig. Dit zou gecompenseerd kunnen worden met een goede loonstijging.
  • Over het algemeen is het werk zwaar en stressvol.
    Er is en of er wordt veel werkdruk ervaren die ongezonde stress oplevert. Bij De Unie komen regelmatig klachten binnen over de dashboardcomputer en of onmogelijke planningen. Over het maken van lange dagen, zonder dat men het gevoel heeft er waardering voor te ontvangen. Een veel gehoorde klacht van medewerkers is dat men zich niet begrepen voelt, men heeft het idee dat er niet naar de medewerker geluisterd wordt, ook dit levert stress op. Een loonsverhoging alleen neemt deze klachten niet weg, maar kan wel een beetje helpen.
  • Heb jij nog een andere bouwstenen?
    Laat het mij direct weten!Het invullen van onderstaande enquête wordt op prijs gesteld. Deze kun je hier invullen. Dankjewel voor het invullen.

Contact

Edith Werger, cao-onderhandelaar van De Unie neemt je je stap voor stap mee door het proces rondom de cao-onderhandelingen. De komende weken worden alle voorstellen besproken. Wil je reagerenKlik hier om je reactie te geven. Begin september wordt er op de binnengekomen reacties gereageerd.

 

Afdrukken

Gerelateerde berichten

Word gratis lid