Op de werkvloer gebruiken we ons hoofd, onze handen, soms onze voeten. Maar wat nou als je hart plotseling het heft in handen neemt onder werktijd, en je verliefd wordt op een collega? Nog even los van of en hoe je dat kenbaar maakt: mag een relatie op de werkvloer überhaupt wel? In de meeste gevallen is het antwoord ja. Maar, er zijn wel wat belangrijke aandachtspunten. Die zetten wij op een rij.
Wat zijn de regels?
Wettelijk gezien staat niets een relatie op de werkvloer in de weg, dus je werkgever kan je het niet verbieden. Maar hij mag wel beleid opstellen over hoe je met zo’n situatie om moet gaan en dit vastleggen in het bedrijfsreglement, personeelshandboek of de gedragscode. Hier kan bijvoorbeeld in staan dat je een relatie moet melden of hoe je ongemakkelijke situaties op de werkvloer voorkomt. Je werkgever moet je duidelijk op dit beleid wijzen, zodat jij weet wat de regels zijn. Doe zo nodig ook zelf onderzoek naar eventueel beleid over relaties met collega’s.
Relatie met een gelijkwaardige collega
Als je een relatie krijgt met een collega op hetzelfde niveau als jij, is het belangrijk hier zakelijk mee om te gaan: jullie werk mag er niet onder lijden. Zolang daar geen sprake van is, mag je werkgever er niets aan doen. Maar lijdt jullie werk er wel onder, dan kan je werkgever ingrijpen. Bijvoorbeeld door een van jullie op een andere afdeling te plaatsen. Hier moet hij altijd een goede reden voor hebben.
Relatie tussen leidinggevende en ondergeschikte
Een relatie tussen collega’s op een ander niveau, ligt een stuk gevoeliger: als leidinggevende heb je namelijk niet alleen een voorbeeldfunctie, maar er is ook sprake van een scheve machtsverhouding. Bovendien kunnen andere collega’s zich onveilig gaan voelen. Wees dus erg voorzichtig met zo’n relatie.
Het belangrijkste is om open te zijn over de relatie en deze zo snel mogelijk te melden. Doe je dit niet, dan kan dat nadelige gevolgen hebben – in het uiterste geval zelfs ontslag. Een andere optie is om een van de twee personen in de relatie naar een ander team of andere afdeling over te plaatsen, zodat je zakelijk niet met elkaar te maken krijgen.
Onveilige of onprettige situaties
Romantische gevoelens op de werkvloer kúnnen leiden tot onprettige, onveilige of ongezonde situaties. Van vervelende roddels die de ronde doen tot collega’s die bang zijn dat iemand een voorkeursbehandeling krijgt. Als hier sprake van is, moet een werkgever ingrijpen. Dat geldt al helemaal in de gevaarlijke situatie dat een leidinggevende gevoelens heeft voor een ondergeschikte, maar die gevoelens niet wederzijds zijn. Werkgevers mogen en moeten duidelijke grenzen stellen aan risicovolle situaties of ongewenst gedrag.
Voel jij je onveilig op je werk, om welke reden dan ook? Dan kun je altijd naar een vertrouwenspersoon. Daar kun je je verhaal doen. Onderzoek daarnaast of er beleid is om onprettige omgangsvormen te melden. Bewaar berichtjes, e-mails of andere bijlagen die je krijgt, zodat je deze als bewijs kunt gebruiken voor je werkgever of vertrouwenspersoon.
Meer weten
Heb je vragen over relaties op de werkvloer? Of zit je zelf in een lastige of onprettige situatie, en weet je niet wat je het beste kunt doen? Neem dan gerust op met ons Service Center. We zijn elke werkdag van 8.30 tot 17.00 uur bereikbaar via sc@unie.nl en 0345 851 963.