
Ze komen er weer aan: de eindejaars- of beoordelingsgesprekken. Met je leidinggevende ga je in gesprek over je prestaties in 2022. Soms hangt er veel van af, zoals een promotie, bonus of loonsverhoging. Hoe bereid jij je voor op zo’n belangrijk gesprek? En wat als je een negatieve beoordeling krijgt?
Ontvang jij onze nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan snel in.
Bereid je beoordelingsgesprek goed voor
Een goede voorbereiding is het halve werk, ook bij beoordelingsgesprekken. Bedenk voor jezelf wat er afgelopen jaar goed ging en wat minder. Veel werkgevers waarderen het als je jezelf en je prestaties objectief kunt beoordelen. Geef bijvoorbeeld alvast antwoord op deze vragen:
- Wat heb je het afgelopen jaar allemaal gedaan?
- Wat ging er goed?
- Heb je een bijzondere prestatie geleverd?
- Waren er uitzonderlijke omstandigheden?
- Gingen er dingen fout? Zo ja, wat dan en wat heb je ervan geleerd?
Maak je bijdrage al voor het beoordelingsgesprek zichtbaar naar je leidinggevende
Als je veel thuiswerkt, is de kans groot dat je leidinggevende minder zicht heeft op jouw werk en prestaties. Zorg dus dat je daar een helder beeld van schetst, het liefst al voorafgaand aan je beoordelingsgesprek. Breng in kaart of leg duidelijk uit wat je allemaal hebt gedaan, wat er goed ging en wat beter kan. Ga er niet zomaar van uit dat je leidinggevende dit al weet.
De gevolgen van je beoordeling kunnen groot zijn
Het kan zo zijn dat er veel van je beoordelingsgesprek afhangt. Heb je al jouw doelen behaald en mooie resultaten bereikt? Dan kom je misschien wel in aanmerking voor contractverlenging, salarisverhoging, promotie of een bonus. Maar het gesprek kan ook negatieve consequenties hebben: als je je doelen niet behaalt of niet goed presteert, loop je misschien bonussen mis of kan je baan zelfs in gevaar komen.
Wat gebeurt er als je een slechte(re) beoordeling krijg
Een slechte beoordeling kan voorkomen, net als een minder goede beoordeling dan verwacht. Dat hoeft geen probleem te zijn als je met je leidinggevende een manier bedenkt om het komende jaar beter te presteren. Vindt je werkgever dat je disfunctioneert? Dan moet hij jou de gelegenheid geven om te verbeteren. Dit heet een verbetertraject. Jullie maken afspraken over wat je precies anders moet doen, hoe lang je de tijd krijgt en wat voor begeleiding je krijgt. Deze afspraken leggen jullie vast in een verbeterplan. Hierin staan vaak ook tussentijdse evaluaties vastgelegd. Vind je werkgever na het verbetertraject nog steeds dat je niet naar behoren functioneert? Dan kan dit leiden tot ontslag.
Teken het beoordelingsverslag niet als je het oneens bent
Zet in ieder geval niet je handtekening onder het verslag van je beoordelingsgesprek, daarmee geef je namelijk aan dat je ermee akkoord gaat. Teken bijvoorbeeld met ‘voor gezien, niet akkoord’. Daarna kun je bezwaar maken. Stel je bezwaarpunten schriftelijk op, stuur/geef deze aan je werkgever en vraag of hij ze in je personeelsdossier opneemt. Zo voorkom je een eenzijdige dossieropbouw, wat weer handig is als het tot een ontslagprocedure komt. Check bovendien of je werkgever een bezwaarprotocol of -procedure heeft. Vaak staat hierin binnen welke termijn je bezwaar moet aantekenen, en hoe dat moet.
Meer weten?
Heb je vragen over beoordelingsgesprekken, bezwaarprocedures of dit artikel? Of heb je hulp nodig van een van onze juridisch specialisten? Neem gerust contact met ons op, ook als je niet lid bent. Ons Service Center is elke werkdag bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur via sc@unie.nl en 0345 851 963. Het eerste contact is gratis!