Nu het einde van 2024 nadert, staan de eindejaars- of beoordelingsgesprekken weer op de planning. Een belangrijk moment, waar een hoop van af kan hangen. Wie weet kom je wel in aanmerking voor een promotie, bonus of loonsverhoging. Samen met je leidinggevende blik je terug op het afgelopen jaar: wat ging goed en wat kan beter? Om goed beslagen ten ijs te komen, helpen wij je een handje.
Sluit je nu aan, dit kan al vanaf €0,-
Bereid je goed voor
Een goede voorbereiding is het halve werk, ook bij je eindejaarsgesprek. Bedenk voor jezelf wat er afgelopen jaar goed ging en wat minder. Veel werkgevers waarderen het als je jezelf en je prestaties objectief kunt beoordelen. Geef bijvoorbeeld alvast antwoord op deze vragen:
- Wat heb je het afgelopen jaar allemaal gedaan?
- Wat ging er goed?
- Heb je een bijzondere prestatie geleverd?
- Waren er uitzonderlijke omstandigheden?
- Gingen er dingen fout? Zo ja, wat dan en wat heb je ervan geleerd?
Laat je bijdrage al voor het gesprek zien
Als je veel thuiswerkt, is de kans groot dat je leidinggevende minder zicht heeft op je werk en prestaties. Zorg dus dat je daar een helder beeld van schetst, het liefst al vóór je het gesprek ingaat. Breng in kaart wat je allemaal hebt gedaan, wat er goed ging en wat beter kan. Ga er niet zomaar vanuit dat je leidinggevende dit al weet.
De gevolgen van je beoordeling
Er kan veel van je beoordelingsgesprek afhangen. Heb je al je doelen behaald en mooie resultaten bereikt? Dan kom je misschien wel in aanmerking voor contractverlenging, salarisverhoging, promotie of een bonus. Maar het gesprek kan ook negatieve consequenties hebben: als je je doelen niet behaalt of niet goed presteert, loop je misschien bonussen mis of kan je baan zelfs in gevaar komen.
Een mindere beoordeling
Kan gebeuren: een slechte of minder goede beoordeling dan verwacht. Dat hoeft geen probleem te zijn als je met je leidinggevende een manier bedenkt om het komende jaar beter te presteren. Vind je werkgever dat je disfunctioneert? Dan moet hij je de gelegenheid geven om te verbeteren. Dit heet een verbetertraject. Jullie maken afspraken over wat er precies anders moet, hoe lang je daar de tijd voor krijgt en hoe je wordt begeleid. Deze afspraken leggen jullie vast in een verbeterplan. Hierin staan vaak ook tussentijdse evaluaties vastgelegd. Vind je werkgever na het verbetertraject nog steeds dat je niet naar behoren functioneert? Dan kan dit leiden tot ontslag.
Oneens met je beoordeling?
Zet in ieder geval geen handtekening onder het verslag van je beoordelingsgesprek, daarmee geef je namelijk aan dat je ermee akkoord gaat. Teken bijvoorbeeld met ‘voor gezien, niet akkoord’. Daarna kun je bezwaar maken. Stel je bezwaarpunten schriftelijk op, geef ze door aan je werkgever en vraag of die ze in je personeelsdossier opneemt. Zo voorkom je een eenzijdige dossieropbouw, wat weer handig is als het tot een ontslagprocedure komt. Check bovendien of je werkgever een bezwaarprotocol of -procedure heeft. Vaak staat hierin binnen welke termijn je bezwaar kunt aantekenen, en hoe dat moet.
Lees verder!
Meer weten over beoordelings- en functioneringsgesprekken? Onze experts hebben een paar interessante links voor je geselecteerd.
- Beoordelingsgesprek: 6 tips ter voorbereiding (bron: Randstad)
- Omgaan met een slechte beoordeling: 9 tips (bron: Intermediair)
- Verschil tussen functionerings- en beoordelingsgesprek (bron: indeed.com)
Meer weten?
Heb je vragen over beoordelingsgesprekken, bezwaarprocedures of dit artikel? Of heb je hulp nodig van een van onze juridisch specialisten? Neem gerust contact met ons op, ook als je niet lid bent. Ons Service Center is elke werkdag bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur via sc@unie.nl en 0345 851 963. Het eerste contact is gratis!