Op woensdag 23 oktober zijn we weer met de werkgever in gesprek geweest om tot nieuwe cao-afspraken te komen. Duidelijk is geworden dat de verschillen tussen hetgeen de werkgever biedt en De Unie vraagt groot zijn. De Unie wil met de werkgever in gesprek blijven, omdat alleen dan gaat blijken of de verschillen overbrugbaar zijn.
Loonaanbod versus loonvraag
Het grootste verschil van inzicht zit wat betreft De Unie op het onderdeel loon. De werkgever heeft aangegeven dat 3% passend zou zijn bij de situatie waarin MN verkeert. Onze loonvraag van 9% is gebaseerd op koopkrachtverbetering. De aanhoudende inflatie rechtvaardigt een correctie van je loon en hiermee een verbetering van jouw koopkracht. Wij hebben aangegeven bereid te zijn om onze loonvraag naar beneden bij te stellen, mits de werkgever ook bereid is om zijn aanbod aan te passen.
Kosten
De argumenten van de werkgever zijn voor de hand liggend. Samengevat wil MN kosten besparen en de deelnemerskosten van zijn dienstverlening verlagen. Wij hebben gesteld dat de kosten van reorganisatie, van WTP en inhuur van externen, de grootste verklaring zijn van te hoge kosten. Deze elementen mogen niet over de rug van de vaste werknemers van MN worden afgewenteld. Deze hoge kosten zijn inherent aan keuzes die buiten de invloed liggen van de medewerkers. Zij zorgen ervoor dat de nieuwe organisatie slagkrachtig de toekomst in kan en uiteindelijk de totale kostenbelading gaat dalen. De voorgestelde 3% getuigt niet van respect voor de gekwalificeerde arbeid die wordt verricht om MN naar die gewenste nieuwe organisatie te tillen.
Verbeteringen
Was het dan alleen maar kommer en kwel? Nee, zeker niet. Er is ook gepraat over een aantal verbeteringen van de arbeidsvoorwaarden waar de werkgever toe bereid is. Ook de verkenning om tot een nieuw sociaal plan te komen lijkt de goede kant op te gaan. Zoals eerder al is aangegeven valt de huidige reorganisatie onder het huidige sociaal plan. Een nieuw sociaal plan heeft dus geen gevolgen voor de lopende reorganisatie.
Totaalpakket
De aangeboden verbeteringen maken deel uit van het totaalaanbod. Deze krijgen echter pas waarde als er een ‘deal’ is over het totale arbeidsvoorwaardenpakket. Dus inclusief een passend loonaanbod. Alleen dan durven wij dat totaalpakket aan jou voor te leggen. Onze uitvraag onder de leden wees immers uit dat 3% loon te laag zal zijn. Dat hebben we de werkgever nadrukkelijk laten weten.
Hoe verder
Wat ons betreft ligt de bal nu bij de werkgever. De komende weken zal blijken of de werkgever bereid is om ons signaal serieus te nemen. Op 27 november komen wij in principe weer bij elkaar om tot een beter resultaat te komen. Daar moet dan wel aanleiding voor zijn. Het blijven herhalen van elkaars standpunten heeft natuurlijk geen zin.
Ledenbijeenkomst
We overwegen om een ledenbijeenkomst te organiseren, zodra blijkt dat doorpraten geen zin heeft. Wij zien de leden liever bij een ledenbijeenkomst om het onderhandelingsresultaat aan hen voor te leggen. Heb je nu al vragen en/of opmerkingen? Je kunt met je vragen en opmerkingen terecht bij de belangenbehartiger Joop Voesten via email joop.voesten@unie.nl