De Unie, in jouw belang

Jouw cao en branche

Jouw cao, jouw input: dit levert een Unie-lidmaatschap je op

21 mei 2024
De Unie 2024

Je salaris, pensioen en verlofdagen: geen van de voorwaarden in je cao staat er zomaar. Daar gaat een flink traject aan vooraf. Als belangenbehartigers bij De Unie zijn Harma Pethke en Inge de Vries twee bekende gezichten aan de onderhandelingstafel in de financiële sector. Hier vertalen ze de wensen van duizenden werknemers. Niet als harde tegenstander, maar als partner van de organisatie. Want uiteindelijk willen ze hetzelfde: werknemers die zich gezien en gewaardeerd voelen. Harma en Inge vertellen je over hun werkwijze en wat een lidmaatschap bij De Unie je oplevert.

Een, twee en drie

Het is een drukke periode voor de twee. Harma zit nog midden in het cao-onderhandelingstraject bij ABN AMRO, en voor Inge zit het er bij Rabobank bijna op. ‘We hebben de cao-onderhandelingen deze keer in drie stukken opgedeeld’, zegt ze. ‘Eerst hebben we een akkoord gesloten over salaris, daarna hebben we het pensioendossier opgepakt. Nu zijn we bezig met de voorbereiding voor fase 3, waarin we de overige arbeidsvoorwaarden bespreken. Je merkt dat loon het meest leeft onder medewerkers, omdat hun vorige cao is afgesloten op een moment dat er nog helemaal geen inflatie was. Daarom hebben we de onderhandelingsdatum voor de huidige cao ook bewust vervroegd.’

Samen sterk staan

Ook in het traject bij ABN AMRO speelt loonsverhoging een prominente rol, omdat Unie-leden aangaven dit het allerbelangrijkst te vinden. ‘Nadat de werkgever een eerste loonaanbod heeft gedaan, bespreken we dat dus ook met hen’, vertelt Harma. ‘Op de vraag ‘wat doet dit met je?’ kwamen wel duizend reacties. Het weegt dus zwaar voor ze, en daardoor weten wij dat we met de juiste dingen bezig zijn. Bovendien: hoe meer mensen hun mening laten horen, hoe sterker de onderhandelingspositie.’

Zuiver belonen

De Unie maakt zich hard voor een eerlijke en gelijkwaardige behandeling van iedereen in de financiële sector. Inge: ‘Wat je nu ziet, is dat nieuwe collega’s ergens vrij hoog worden ingeschaald – dat krijg je in een krappe markt. Hartstikke fijn voor hen natuurlijk. Maar mensen die daar al tien jaar zitten, voelen zich dan achtergesteld. Aan ons de taak om die ongelijkheid uit het systeem te krijgen.’

Groeiende populariteit

Vakbonden krijgen nog weleens de stempel ‘stoffig’ of ‘ouderwets’. Toch bewijst de explosieve ledengroei bij Rabobank dat het nog steeds heel waardevol is om je aan te melden. ‘Binnen een paar maanden nam het ledenaantal hier enorm toe’, zegt Inge. ‘Dat je als vakbond in korte tijd zo hard groeit, is voor de bank een krachtig signaal: tijd om te luisteren.

‘We zijn wel partner van de bank, geen vijand’, benadrukt ze. ‘Dat wordt aan de overkant van de onderhandelingstafel nog weleens vergeten. We hebben hetzelfde doel: tevreden medewerkers. Wij vertegenwoordigen alleen de werknemers. We zien een forse ledengroei als ze zich niet gewaardeerd voelen. Gelukkig blijven ze vervolgens lid als ze zien dat De Unie echt wat voor hen kan bereiken.’

Met je tijd mee

‘Naast salaris speelt persoonlijke ontwikkeling een steeds grotere rol’, gaat Inge verder. ‘Veranderingen in de financiële sector gaan hard, dus werknemers willen en moeten bijblijven. Daarom nemen we dat thema zeker mee. En wat dacht je van een studieschuld: de vraag of mensen die uit hun brutosalaris mogen aflossen komt ook alsmaar vaker voorbij – zo’n voorwaarde is natuurlijk heel aantrekkelijk. Net als verlofdagen: door de hoge werkdruk in de financiële sector vinden werknemers die steeds belangrijker.’

Wat vinden jullie belangrijk?

Inge: ‘Het grote verschil in onze aanpak en die van andere sociale partners zit ‘m in de betrokkenheid van onze leden. Wij vragen hen wat ze willen, niet de directeur van De Unie. Want de belangrijkste fase van onderhandelen begint vóór de onderhandeling. Op tijd uitvragen wat de leden willen en daarna een haalbaar plan maken. Je kunt wel 25 procent salarisverhoging eisen, maar dat krijg je niet – en dat weet je. En omdat we dan tijdens de voorbereiding het meeste werk al hebben gedaan, kan een salarisonderhandeling in twee dagen zijn afgerond.’

Vragen? Gewoon even bellen

Steeds meer mensen weten De Unie te vinden. ‘Waar we vroeger met folders over de afdeling liepen, laten we ons tegenwoordig meer horen via social media’, zegt Harma. ‘De belangrijkste boodschap: we zijn heel benaderbaar. We willen dat leden weten dat we vierkant achter ze staan en dat ze met vragen gewoon even kunnen bellen. Daar zijn we voor.’

Met vragen kun je altijd terecht bij ons Service Center. We zijn elke werkdag van 8.30 tot 17.00 uur bereikbaar via sc@unie.nl 0345 851 963 en sc@unie.nl. Liever direct contact met Harma of Inge?

Gerelateerde berichten

Kaderleden: ogen en oren van De Unie

Als ogen en oren van De Unie binnen bedrijven, overleggen kaderleden regelmatig met onze belangenbehartigers. Zij weten wat er speelt…

Word gratis lid