Samen sta je sterker: zo werkt inspraak in je arbeidsvoorwaarden
De vakvereniging is terug van weggeweest. Na jaren van afnemende ledenaantallen en groeiende aandacht voor het individu, raken financials weer steeds meer overtuigd van de kracht van het collectief. Dat leidt nu tot hoge betrokkenheid bij cao-trajecten binnen de bank- en verzekeraarssector. Belangenbehartigers Emanuel Geurts en Huug Brinkers leggen uit hoe dat komt – en waarom veel financials voor De Unie kiezen. ‘Hoe meer mensen zich aansluiten en uitspreken, hoe meer mensen we écht kunnen vertegenwoordigen. Dat versterkt onze positie aan de onderhandelingstafel.’
Emanuel Geurts
Huug Brinkers
Meer aandacht voor arbeidsvoorwaarden
‘Lange tijd vonden mensen in de Finance inspraak in hun arbeidsvoorwaarden niet zo nodig’, begint Emanuel. ‘De arbeidsvoorwaarden bij banken en verzekeraars waren uitstekend, medewerkers vertrouwden erop dat die goed zouden blijven. Dat sloeg ergens de afgelopen tien jaar om, deels door de krediet- en coronacrisis. Mensen merkten ineens: hé, mijn werkgever heeft niet altijd het beste met me voor, de aandeelhouders lijken wel belangrijker. De arbeidsverhouding tussen werkgever en werknemer veranderde – en de behoefte om invloed op voorwaarden uit te oefenen, nam toe.’
Persoonlijke klik
‘Na dat besef,’ haakt Huug in, ‘is de volgende stap een partij zoeken die jouw belangen behartigt aan de cao-tafel.’ Vakorganisaties liggen voor de hand: zij zijn al decennia de partijen die namens de werknemers aan onderhandelingen meedoen. Huug: ‘Elke vereniging past weer net iets beter bij een bepaalde sector – de financiële wereld ligt De Unie erg goed. Financials herkennen zich in ons, wat vertrouwen wekt.’
Aansprekend en herkenbaar verhaal
‘Maar de match heeft nog meer te maken met ons verhaal en onze persoonlijke aanpak’, gaat Emanuel verder. ‘Zo richten wij ons ook op het individu, in plaats van alleen het collectief: wij zijn er voor jou als professional. Daarnaast zien we staken in principe als allerlaatste middel, we gaan liever een redelijke en inhoudelijke dialoog aan – dat spreekt mensen meer aan. Toevallig hebben we bij ING onlangs wel gestaakt. Dat zegt dan ook veel: een werkgever moet wel heel ver gaan als zélfs De Unie‑leden staken. Maar goed, in principe willen wij er samen uit komen. Met werkgever, werknemers en de andere bonden.’
‘En aan die tafels zeggen we vaak precies wat onze leden denken’, zegt Huug. ‘Dat komt dan weer door de manier waarop we met onze leden communiceren: persoonlijk en direct. Zo communiceren we vaak snel en compleet over belangrijke gesprekken. Daarnaast hebben we veel één-op-één-contact met onze leden. Niet voor niets staan Emanuel, ik en onze collega’s met 06-nummer en mailadres op onze website. Zo proberen we regelmatig leden te spreken. Als er iets speelt, maar óók wanneer er geen onderhandelingen bezig zijn. Zo kunnen ze altijd bij ons terecht met vragen en horen wij uit eerste hand wat er leeft. Iedere keer weer blijkt dat mensen waarderen hoe persoonlijk en benaderbaar we zijn – wat uiteindelijk ook weer zorgt voor meer leden.’
Onderhandelen over de cao: zo werkt het
In Nederland is de vakbond een van de partijen aan een onderhandelingstafel. Verder zitten er de werkgever en vaak andere vakbonden. Bij de meeste bedrijven en branches praten zij elk jaar of elke twee jaar over een nieuwe cao. En bij reorganisaties komen ze ook samen om het over een sociaal plan te hebben. Zodra er een onderhandelingsresultaat ligt, mogen leden van de vakbonden daarover stemmen. Gaan zij ermee akkoord? Dan liggen er afspraken die voor iedereen gelden – ook voor medewerkers die geen lid zijn en dus niet hebben gestemd.
Van wens tot arbeidsvoorwaarde
‘Tijdens zo’n onderhandeling heeft iedereen andere belangen,’ zegt Emanuel. ‘Die van ons verschillen natuurlijk van die van de werkgever, maar soms ook van andere vakbonden: dan richten wij ons bijvoorbeeld vooral op groeimogelijkheden of pensioen, terwijl een ander vol inzet op salarisverhoging. Aan ons allemaal de taak die belangen te verenigen in één stel afspraken – en aan Huug en mij natuurlijk om in ieder geval eigen leden blij te maken met het resultaat.’
‘Elk cao-traject begint daarom met een uitvraag: wat vinden onze leden belangrijk?’ gaat Emanuel verder. ‘Via persoonlijke gesprekken of enquêtes komen we tot een wensenlijstje. Daar kunnen concrete wensen op staan, maar ook heel brede thema’s – een gezonde werk-privébalans bijvoorbeeld. Met die lijst gaan we de onderhandeling in. Als iedereen aan tafel tevreden is met het onderhandelingsresultaat, leggen we dat voor aan onze leden: die kunnen voor of tegen stemmen. Gaan ze niet akkoord, dan praten we door tot er iets ligt waar ze zich wél in kunnen vinden. En natuurlijk helpt het onze onderhandelingspositie als wij voor veel mensen spreken.’
Innovatie in cao-land
Bij verreweg de meeste onderhandelingen stemmen alleen vakbondsleden over het resultaat. Maar het kán anders. ‘Een aantal jaar geleden hebben De Unie en onderzoeksbureau InnerVoice een nieuwe methode ontwikkeld’, vertelt Huug. ‘Hiermee kunnen we tot een cao komen waarbij álle medewerkers betrokken zijn. Iedereen kan thema’s aandragen. Onze daadwerkelijke inzet bepalen alle medewerkers via een enquête over deze onderwerpen. En uiteindelijk mag iedereen over het eindresultaat stemmen. De werkgever moet dat wel oké vinden en de situatie bij de organisatie moet zich ervoor lenen.’
Huug: ‘Zo hebben we onlangs een cao gesloten bij verzekeraar Achmea met behulp van dit enquête-model. En dat is ontzettend goed gelukt. Bovendien is het voor De Unie interessant: we communiceerden niet alleen met onze eigen leden, maar met alle medewerkers over de onderhandelingen. Aan het einde van het traject was ons ledenaantal enorm gegroeid!’ ‘Dat vonden we opvallend’, vult Emanuel aan. ‘Onze conclusie is dat mensen lid van ons worden wanneer ze gehoord worden. Daarbij gaat het meer om verenigen, verbinden en samen sterk staan. En als je dan ook nog individuele aandacht en een persoonlijke aanpak wilt, dan is De Unie de vereniging voor jou!
Meer weten
Wil je meer te weten komen over De Unie, onze aanpak of het belang van inspraak in je arbeidsvoorwaarden? Neem contact met ons op. Ons Service Center is elke werkdag van 8.30 tot 17.00 uur bereikbaar via sc@unie.nl en 0345 851 963.