De huidige cao Contractcatering loopt tot 1 april 2022. In een aantal rondes in januari, februari en maart werken we aan een nieuwe cao met afspraken voor verschillende groepen medewerkers. De huidige werknemers die nu vallen onder de cao-contractcatering en nieuwe werknemers die in de contractcatering én horeca werken. Dit wordt dan de cao Hospitality met een bredere werkingssfeer dan de huidige cao Contractcatering. Sociale partners hebben naast de gesprekken over de hele cao gelijktijdig ook gesprekken over de specifieke situatie en arbeidsvoorwaarden voor de tak inflight.
Ontvang jij onze nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan snel in.
Cao-onderhandelingen
Dinsdag 1 maart 2022 hebben werkgevers in de inflight en de vakorganisaties met elkaar gesproken over loon, generatiepact, verlofsparen, extra ADV kopen, kilometervergoeding, de compensatie voor een feestdag en de ontwikkelingen in Oekraïne. Hieronder licht ik een paar punten verder toe.
Loon
Werkgevers zijn onzeker over de toekomst van Schiphol en KLM met mogelijke effecten op de werkgelegenheid in de toekomst. Gate Gourmet heeft recent nog NOW-steun ontvangen en KCS is via moederbedrijf KLM verbonden aan staatssteun. Aan de andere kant zien zij ook dat ze een stap moeten doen op het gebied van loon. Daarom volgen zij de looninzet van werkgevers in de brede sector-cao. Ik heb aangegeven dat ik de genoemde ontwikkelingen herken maar dat werknemers nu hogere prijzen aan de pomp betalen en meer kwijt zijn aan hun boodschappen bij de supermarkt.
Generatiepact
Het basisidee is dat medewerkers die nu vijf dagen werken in de inflight vier dagen kunnen gaan werken (80%), 95% loon ontvangen en 95% pensioen opbouwen. We denken aan een doelgroep van 5 jaar voor aanvang van de AOW met minimaal 10 dienstjaren en in ieder geval werkzaam in de productie en als chauffeur. Er komt dan formatie vrij om ‘jongere’ medewerkers aan te nemen. Punt van onderhandeling is de financiering van de regeling waarbij het aantrekkelijk én betaalbaar moet zijn voor beide kanten. Werkgevers werken voor de komende ronde een aantal (reken)voorbeelden uit voor de inflight. Het verruimen van het kopen van ADV-dagen zou voor medewerkers die niet aan het generatiepact deelnemen een optie zijn. Werkgevers komen daar de volgende keer ook op terug.
Kilometervergoeding
KCS en Gate Gourmet hebben ons een overzicht verstrekt van hun huidige reiskostenregelingen. Ze betalen nu over verschillende afstanden verschillende vergoedingen aan hun medewerkers. Zij staan niet onwelwillend tegenover een verhoging naar 0,19 cent per gereden kilometer voor de reisafstand tussen 10 en 40 kilometer. Punt is dan nog wel de reiskostenvergoeding voor medewerkers tot 10 km en boven de 40 kilometer. Daar gaan we de volgende ronde verder over met elkaar in gesprek. Er komt in ieder geval een derde onderhandelingsronde voor de inflight en mogelijk nog een vierde.
Wat vind jij?
Herken je de gesprekonderwerpen in de contractcatering en de inflight? Heb jij suggesties of praktijkervaringen voor me? De belangenbehartiger Emanuel Geurts is benieuwd naar jouw mening en input. Graag ontvangt hij via emailadres emanuel.geurts@unie.nl of mobiele nummer 06-5252 2074.
Contact
Als je wilt reageren op deze nieuwsbrief of contact wil hebben over een collectieve zaak, dan kan je hem bereiken via 06-5252 2074 of via emanuel.geurts@unie.nl. Voor individueel advies kan je contact opnemen met de collega’s van de afdeling Service Center via 0345-851 963, via email sc@unie.nl of de chatfunctie op www.unie.nl.
[print_link]