
In dit bericht informeren we je over het periodiek overleg dat vakorganisaties en HR Aegon hebben gehad op vrijdag 11 april 2025. Drie onderwerpen stonden centraal, namelijk de komende reorganisatie bij Asset Management, de aanstaande verhuizing en cao- plus sociaal plan-projecten.
Sluit je nu aan, dit kan al vanaf €0,-
Reorganisatie Asset Management
Global General Counsel Trudy Stassen heeft ons een toelichting gegeven op de beweegredenen voor de komende reorganisatie bij Aegon Asset Management (AAM). De medewerkers van AAM hebben er eerder deze week een bericht over gekregen van CEO Shawn Johnson. Hij geeft daarin aan hoe hij na zijn aanstelling in 2024 tot het inzicht is gekomen om AAM van een centraal geleide organisatie naar een lokaal en klantgerichte organisatie te transformeren. Hier volgt ook een verlies van banen uit waar het sociaal plan voor op van toepassing is. De ondernemingsraad van AAM heeft een adviesaanvraag voor de reorganisatie ontvangen en brengt hier nog advies over uit.
Verhuizing
Op 19 mei 2025 is de verhuizing van Aegon van het Aegonplein in Den Haag naar Schiphol een feit. Hoewel niet iedereen er blij mee is, werd het ook wel een beetje tijd. Om eerlijk te zijn, is het leven al een poosje uit de Haagse ‘ballenbak’.
HR is met beide medezeggenschappen een mobiliteitsbeleid voor de medewerkers overeengekomen dat op 1 mei 2025 in werking gaat. Reistijdcompensatie en eventuele boventalligheid op basis van de reisafstand uit het sociaal plan zijn ook op de verhuizing van toepassing. HR heeft ons een presentatie gegeven van de maatregelen om medewerkers te faciliteren in hun reizen naar de nieuwe werkplek. Ook wordt er door HR onderzoek gedaan naar het gebruik om zo een beter beeld te krijgen van de behoefte en eventuele latere aanpassingen van de maatregelen.
Cao en sociaal plan
Verder hebben we het gehad over de cao-projecten die in de (resterende) looptijd van de cao en het sociaal plan gedaan moeten worden. De modernisering van de cao-tekst wordt vanwege andere prioriteiten voorlopig uitgesteld. De overige studieafspraken over modernisering van het sociaal plan, het gebruik van het financieel advies, toekomst van de regeling vervroegd uittreden (RVU), onderzoek naar gelijke beloning en de (voorbereiding op de) komende pensioenonderhandelingen zijn van een planning voorzien en gaan in de komende maanden lopen.
We hebben de planning van de komende periodieke overleggen tussen vakorganisaties en Aegon bepaald. We hebben deze op 16 mei en 1 juli 2025 gezet. De onderhandelingsronden en externe procesbegeleider zijn ook vastgelegd. Tom Gibcus van A-Advies gaat de sociale partners begeleiden. De onderhandelingen staan gepland op 25 september, 6 oktober, 16 oktober, 7 november en tot slot 19 november 2025.
Contact
Heb je vragen of wil je wat met de belangenbehartiger Emanuel Geurts bespreken? Hij is te bereiken via emanuel.geurts@unie.nl en via 06-5252 2074. Heb je een individuele vraag of behoefte aan advies, neem dan contact op met ons Service Center via sc@unie.nl of telefonisch via 0345-851963. We helpen je graag!
PS: this newsletter can be read in English on our websitepage of Aegon.